Home Aandelen Initial Public Offering (IPO): betekenis, uitleg, voordelen en nadelen

Initial Public Offering (IPO): betekenis, uitleg, voordelen en nadelen

by Quinten de Jong
4 minuten leestijd

Wat is een IPO?

Een Initial Public Offering (IPO) of beursgang is het proces waarbij een privaat bedrijf voor de eerste keer naar de beurs trekt en aandelen beschikbaar maakt voor het grote publiek. De voornaamste reden waarom een bedrijf een IPO doet is om vers kapitaal op te halen. Een beursgang kan ook worden gebruikt als een mogelijkheid voor de oprichters en vroege investeerders van het bedrijf om winst te realiseren op hun privé-investering.

Door middel van een IPO zal het bedrijf eerst aandelen aanbieden aan beleggers op de primaire markt via een beurs zoals Euronext of de Nasdaq. Dit gebeurt in samenwerking met een investeringsbank die onder andere de introductiedatum en introductieprijs van het aandeel bepaalt. Na de IPO kunnen aandelen vrij verhandeld worden tussen beleggers op een secundaire markt.

Hoe werkt een beursgang?

Een privaat bedrijf dat nog niet door een IPO is gegaan, heeft zijn kapitaal in een eerste stap opgehaald van oprichters, vrienden, familie of angel-investeerders. De meeste bedrijven zullen pas een beursgang overwegen wanneer ze de unicorn status bereikt hebben. Dat wil zeggen dat ze een waarde van meer dan 1 miljard dollar hebben. Maar dat is geen vereiste, ook andere bedrijven met een sterke track record kunnen in aanmerking komen voor een beursgang.

Een beursgang is een grote stap voor een privaat bedrijf. Meestal is het een kostelijk proces dat lang kan duren omdat het bedrijf aan heel wat regels moet voldoen. In de Verenigde Staten moeten bedrijven zich namelijk houden aan de strenge voorwaarden van de SEC. Daarom werken bedrijven samen met een underwriter, meestal een investeringsbank, die hen helpt bij het IPO-proces.

Maar de underwriter helpt het bedrijf ook door onderzoek te doen naar de vraag bij beleggers om de optimale introductieprijs te bepalen. De introductieprijs of IPO-prijs wordt voor de beursgang bepaald en ligt laag genoeg om voldoende beleggers aan te trekken. Afhankelijk van de vraag bij beleggers en het aantal aangeboden aandelen kan de prijs bij een IPO sterk schommelen.

Stappen van een IPO:

  1. Een bedrijf dat geïnteresseerd is in een beursgang maakt dit bekend bij underwriters via een private of publieke verklaring.
  2. Underwriters stellen een voorstel op voor het bedrijf. In dit voorstel staan de aangeboden diensten en een analyse van de introductieprijs en het aantal aandelen die aangeboden worden.
  3. Het bedrijf kiest een of meerdere underwriters uit en ondertekent een underwriting-agreement.
  4. Alle nodige documentatie, zoals de prospectus, wordt opgesteld en ingediend bij de regelgever.
  5. Er wordt een proces op poten gezet om ervoor te zorgen dat het bedrijf elk kwartaal voldoet aan de rapportagevereisten.
  6. Het bedrijf geeft zijn aandelen uit op een beurs op een vooraf bepaalde datum. Kapitaal uit de aandelenemissie wordt ontvangen als contanten en opgenomen als eigen vermogen.

Voordelen van een IPO

Kapitaal ophalen

De voornaamste reden voor een bedrijf om naar de beurs te gaan is het ophalen van vers kapitaal. Dat kapitaal wordt gebruikt voor activiteiten om toekomstige groei te ondersteunen zoals de aankoop van materiaal, het financieren van R&D-activiteiten of het overnemen van andere bedrijven. Maar het kan ook gebruikt worden om de huidige schuld te verlagen.

Reputatie versterken

Bedrijven moeten aan bepaalde eisen voldoen om op een beurs genoteerd te worden. Omdat ze bepaalde informatie bekend moeten maken via financiële verslagen neemt de transparantie toe en daarbij ook de geloofwaardigheid van een bedrijf. Dankzij de toegenomen reputatie en zichtbaarheid kan het bedrijf vaak hogere verkoopcijfers halen of betere voorwaarden onderhandelen wanneer het op zoek is om geld te lenen bij de bank of via obligaties.

Nadelen van een IPO

Hoge kostprijs

Om een beursgang te doen moet je een of meerdere underwriters inhuren en die diensten zijn niet goedkoop. Doorgaans kunnen de kosten oplopen tot 5% of meer van de totale opbrengst van de beursgang. Naast de initiële kost van de beursgang moet een beursgenoteerd bedrijf ook voldoen aan verplichte en vaak ingewikkelde financiële verslaggeving. De jaarlijkse kosten die hiermee verbonden zijn kunnen hoog oplopen.

Verhoogde transparantie

Door de verplichte financiële verslaggeving verhoogt de transparantie van een beursgenoteerd bedrijf. Concurrenten kunnen op die manier meer inzicht krijgen in bepaalde methodes en technieken die gebruikt worden, waardoor het beursgenoteerd bedrijf bepaalde concurrentievoordelen kan verliezen.

Korte termijnvisie

Zodra een bedrijf beursgenoteerd is zal het onder druk komen te staan van beleggers. Zo heeft Wall Street een focus om resultaten te zien op korte termijn waardoor soms lange termijnstrategieën verwaarloosd worden.

You may also like

Disclaimer

Alle informatie die op deze website kan gevonden worden, moet beschouwd worden als louter algemene informatie.

Beleggen brengt hoge financiële risico’s met zich mee. Daarom is het belangrijk om altijd uw eigen onderzoek te doen.

Onze auteurs beschikken niet over de vereiste opleidingen of licenties om beleggingsadvies te kunnen geven.

Nieuwsbrief