Wat is aandeelhouderswaarde?
Aandeelhouderswaarde of shareholder value is de waarde die een bedrijf in staat is te creëren voor zijn aandeelhouders. Het management van het bedrijf kan acties ondernemen die onder andere de winst, free cash flow of dividenden doen verhogen waardoor ook de waarde voor de aandeelhouders stijgt.
Aandeelhouders zijn afhankelijk van het bestuur en management om het bedrijf in goede banen te leiden en slimme strategische beslissingen te nemen. De voornaamste manier voor het management om aandeelhouderswaarde te creëren is om een hoge ROI te behalen op investeringen.
Veel beleggers gaan op zoek naar een bedrijf waarvan het management een goede track record heeft op vlak van investeringen. Beleggers kunnen in dat geval gerust zijn dat overgedragen winsten slim herinvesteerd worden om winstgevende groei te realiseren.
Aandeelhouderswaarde versus ondernemingswaarde
Aandeelhouderswaarde verwijst naar de waarde die specifiek wordt gecreëerd voor de aandeelhouders van een bedrijf. Het wordt vaak beoordeeld aan de hand van de marktwaarde van het aandelenkapitaal en dividenduitkeringen.
Aan de andere kant is ondernemingswaarde een bredere maatstaf die kijkt naar de totale waarde van het bedrijf om een completer beeld te geven van wat het bedrijf waard is. Ondernemingswaarde wordt vooral gebruikt voor fusies en overnames. In de berekening van de ondernemingswaarde wordt er rekening gehouden met de schulden (op lange en korte termijn) de liquide middelen zoals cash en aandelen.