Wat is waardebeleggen?
Waardebeleggen of value investing is een beleggingsstrategie waarbij aandelen gekocht worden voor een prijs die lager ligt dan hun intrinsieke waarde. Waardebeleggers geloven dat de markt te hevig reageert op goed en slecht nieuws. Emoties zoals angst en hoop hebben een grote impact op beursschommelingen. Hierdoor ontstaan er momenten waarbij een aandeel verhandeld wordt voor een prijs ver onder de intrinsieke waarde.
Waardebeleggers maken gebruik van deze opportuniteiten door een intrinsieke waarde te berekenen voor een bedrijf dat los staat van emotionele overwegingen. Wanneer een aandeel ver onder zijn intrinsieke waarde wordt verhandeld, zal een waardebelegger kopen. En wanneer een aandeel zijn intrinsieke waarde benadert, zal een waardebelegger verkopen.
Oorsprong van waardebeleggen
De beleggingsstrategie van waardebeleggen werd ontwikkeld door Benjamin Graham en David Dodd. Beide waren professoren en gaven les aan de Columbia Business School. Hun beleggingsstrategie werd in detail uitgeschreven in het boek “Security Analysis”, dat voor het eerst werd gepubliceerd in 1934.
Een van Grahams bekendste boeken is “De Intelligente Belegger“, gepubliceerd in 1949. Dit boek wordt beschouwd als een bijbel voor waardebeleggers en introduceert concepten zoals de “Mr. Market” metafoor, die de markt beschrijft als een irrationele en emotionele persoon wiens stemmingen kansen creëren voor geduldige en rationele beleggers.
Benjamin Graham wordt vaak beschouwd als de grondlegger van waardebeleggen. Zijn filosofie was gebaseerd op het idee van het investeren in ondergewaardeerde aandelen met een veiligheidsmarge. Wat betekent dat de aandelen worden gekocht voor minder dan hun intrinsieke waarde om het risico te minimaliseren.
Graham legde de nadruk op het analyseren van de financiële fundamenten van bedrijven, zoals hun winst, schulden, en kasstromen, om hun intrinsieke waarde te bepalen. De Mr. Market metafoor legt uit dat bepaalde bedrijven ver onder hun waarde gekocht worden vanwege irrationele redenen op de markt zoals een overreactie op slecht nieuws in de media.
Warren Buffett, een van de meest succesvolle beleggers aller tijden, was een student van Benjamin Graham aan Columbia University en is sterk beïnvloed door Graham’s principes van waardebeleggen. Ook andere succesvolle beleggers zoals Christopher Brown, William Ruane, Irving Kahn en Walter Schloss hebben succes belegd aan de hand van deze beleggingsstrategie.
Voordelen van waardebeleggen
Waardebeleggen heeft een aantal voordelen ten opzichte van speculeren of andere beleggingsstrategieën.
Toegankelijk
Het voornaamste voordeel van deze beleggingsstrategie is dat het toegankelijk is voor beginnende beleggers. Door in de balans te gaan kijken welke activa waarde hebben, kan een belegger een goede inschatting maken van de intrinsieke waarde van een bedrijf.
Gemoedsrust
Omdat een waardebelegger de intrinsieke waarde van een bedrijf heeft berekend kan hij zich emotioneel loskoppelen van schommelingen op de beurs.
Lager risico
Door een aandeel te kopen ver onder zijn intrinsieke waarde kan een belegger een veiligheidsmarge inbouwen. Door een veiligheidsmarge in te bouwen kan een waardebelegger zich beschermen tegen een fout in zijn berekening.
Nadelen van waardebeleggen
Zoals elke beleggingsstrategie heeft waardebeleggen ook een aantal nadelen.
Arbeidsintensief
Op zoek gaan naar ondergewaardeerde bedrijven is een tijdrovende bezigheid. Waardebeleggers verkopen aandelen wanneer ze hun intrinsieke waarde bereiken waardoor ze ook telkens op zoek moeten gaan naar nieuwe ondergewaardeerde aandelen om de vrijgekomen cash te beleggen.
Geen herwaardering
Aandelen kunnen jarenlang onder hun intrinsieke waarde verhandeld worden, soms bereikt een aandeel zelfs nooit zijn intrinsieke waarde. Hierdoor ontstaat er geen opportuniteit om het aandeel te verkopen met winst. Investeren in een aandeel dat ondergewaardeerd blijft, wordt ook wel een value trap genoemd.
Berekening van intrinsieke waarde
Het berekenen van de intrinsieke waarde van een doorsnee bedrijf in de jaren 1920 is anders dan vandaag. Vandaag de dag is een groot deel van de waarde van een bedrijf niet te vinden op de balans. De waarde van een handelsmerk of concurrentiële positie worden niet op de balans bijgehouden en zijn moeilijker in te schatten dan de waarde van gebouwen, machines en materiaal.