Home Boekhouden Omzet: definitie, betekenis en berekening

Omzet: definitie, betekenis en berekening

by Quinten de Jong
2 minuten leestijd

Wat is omzet?

De omzet of het omzetcijfer is het totaalbedrag van alle verkopen van een bedrijf tijdens een bepaald boekjaar. Men kan het omzetcijfer berekenen door het aantal verkochte producten of diensten te vermenigvuldigen met de gemiddelde prijs. Van de omzet worden alle bedrijfskosten afgetrokken om tot het bedrijfsresultaat te komen.

Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen bruto-omzet en netto-omzet. Waarbij de netto-omzet gelijk is aan de bruto-omzet verminderd met het bedrag aan retours en kortingen. In het Engels worden zowel de termen revenue en sales gebruikt om de omzet uit te drukken.

Hoe kan je de omzet berekenen?

De omzet van een bedrijf komt tot stand door de uitvoering van zijn kernactiviteiten. Een bedrijf kan zowel goederen verkopen als diensten leveren. Interestopbrengsten worden meestal niet als omzet beschouwd tenzij het verstrekken van kredieten aan klanten tot de kernactiviteiten van het bedrijf behoort.

Onder het gebruik van dubbele boekhouding, wordt omzet erkend op het moment dat de goederen of diensten aan een klant geleverd zijn. Het gedeelte van het zijn omzetcijfer waarvoor nog geen betaling in ontvangst is genomen, wordt ook wel de handelsvorderingen genoemd. Omgekeerd is het ook mogelijk dat een klant al betaald heeft voor producten of diensten die nog niet zijn geleverd.

De formule om de omzet te berekenen kan afwijken tussen verschillende bedrijven en sectoren. Een marketingbureau zal zijn omzet op een andere manier berekenen dan een retailer. Maar doorgaans is de formule om netto-omzet te berekenen als volgt:

Netto-omzet = (Aantal verkochte producten/diensten * Prijs) – Kortingen – Retours

Voor een retailer zal de omzet bepaald worden door het aantal verkochte producten maal de gemiddelde prijs. De omzet van een marketingbureau zal afhangen van het aantal factureerbare uren maal de gemiddelde prijs per uur. In werkelijkheid maakt een retailer een onderscheid tussen elk verkocht product en telt alles op om aan een totale omzet te komen.

Kortingen en retours zorgen voor een lagere omzet. Retours van klanten moeten afgetrokken worden van de totale omzet. Maar ook kortingen die verkopers aan hun klanten geven moeten verrekend worden in de totale berekening van de omzet.

Wat is het verschil tussen omzet en winst?

Omzet en winst worden soms door elkaar gebruikt, maar deze twee termen hebben een verschillende betekenis. De omzet geeft het totaalbedrag van alle verkochte producten en/of diensten van een bedrijf weer. Winst is het bedrag dat overblijft nadat alle bedrijfskosten werden afgetrokken van de omzet.

Wat is het verschil tussen afzet en omzet?

De afzet verwijst naar de hoeveelheid goederen of diensten die een bedrijf heeft verkocht. Het wordt gemeten in fysieke eenheden, zoals stuks, kilogram, aantal uren, etc. Afzet geeft een beeld van het volume van de verkoop, ongeacht de prijs van de goederen of diensten. Omzet is gelijk aan de afzet vermenigvuldigd met de gemiddelde prijs. De onderstaande tabel komt uit de jaarrekening van AB Inbev en geeft de afzet weer in hectoliters per regio.

You may also like

Disclaimer

Alle informatie die op deze website kan gevonden worden, moet beschouwd worden als louter algemene informatie.

Beleggen brengt hoge financiële risico’s met zich mee. Daarom is het belangrijk om altijd uw eigen onderzoek te doen.

Onze auteurs beschikken niet over de vereiste opleidingen of licenties om beleggingsadvies te kunnen geven.

Nieuwsbrief