Wat is window dressing?
Window dressing is een strategie die gebruikt wordt in de financiële wereld waarbij financiële gegevens aangepast worden om ze meer aantrekkelijk te maken voor investeerders. De term wordt ontleend vanuit de retailwereld waarbij de etalage van een winkel de mooiste producten vertoont om klanten binnen te lokken. Window dressing is een misleidende praktijk omdat het een opzettelijk vals financieel beeld schetst met als doel om investeerders of kredietverleners te bedriegen.
Voorbeelden van window dressing
Fondsenbeheerders
Deze strategie wordt vaak toegepast door fondsenbeheerders. Zo worden aandelen verkocht die tijdens het afgelopen kwartaal slecht hebben gepresteerd. Op die manier verschijnen ze niet in de lijst van aandelen die het fonds bezit. Door dit te doen kunnen ze een portefeuille presenteren die alleen aandelen bevat met een positief rendement, wat de indruk kan wekken van een meer succesvolle beleggingsstrategie.
De jobzekerheid van fondsbeheerders hangt sterk af van het rendement van het fonds dat ze beheren. Als hun fonds niet presteert, kunnen beleggers overstappen naar andere fondsen met een hoger rendement. Om dit te voorkomen, hebben fondsenbeheerders er dus baat bij om tijdelijke slechte prestaties weg te moffelen.
Als investeerder is het dus belangrijk om niet alleen te kijken naar de huidige maar ook naar het lange termijn rendement van het fonds ten opzichte van de index.
Bedrijven
Bedrijven gebruiken window dressing-technieken om hun financiële cijfers rooskleuriger voor te stellen dan ze eigenlijk zijn. Dit kunnen ze doen door bepaalde uitgaven uit te stellen of bepaalde inkomsten naar voren te trekken. Management kan bijvoorbeeld beslissen om essentiële uitgaven zoals herstellingen aan machines of het bestellen van grondstoffen uit te stellen naar het volgend kwartaal.
De reden waarom bedrijven dit doen is om investeerders aan te trekken en de koers van het aandeel op peil te houden of om gunstige voorwaarden te bekomen van kredietverleners. Het gevaar van window dressing is dat vroeg of laat het bedrijf moet erkennen dat ze de cijfers te optimistisch hebben voorgesteld.